Vor viza controalele ANAF in continuare cheltuielile cu management si consultanta? La ce sa ne asteptam

Rog cititi cu mare atentie articolul de mai jos:

Vor viza controalele ANAF in continuare cheltuielile cu management si consultanta? La ce sa ne asteptam

Potrivit mai multor opinii din domeniul de consultanta, pe langa aspectele care tin de impozitul pe profit declarat in luna martie a.c. de companiile din Romania, controalele ANAF vor viza si cheltuielile cu management, consultanta si servicii conexe. In concret, se va verifica modul in care au fost aplicate de catre societati prevederile referitoare la modul in care se deduc aceste tipuri de cheltuieli, conform celor mai noi modificari din Codul fiscal pe aceasta tema.

Inca de anul trecut a fost implementata prevederea conform careia conditia ca respectivele cheltuieli, aferente serviciilor de mai sus, sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii.

„Totusi, extinderea definitiei induce riscul ca unele entitati sa fie tentate sa considere ca nu mai este nevoie de toate documentele suport pe care legea le solicita explicit pana in 2016, in vederea obtinerii deductibilitatii cheltuielilor de management si consultanta.

In acelasi timp, aceasta marja de interpretare poate duce si la abordari noi din partea autoritatilor fiscale pentru ca, odata cu schimbarea definitiei principiului general, au fost eliminate si vechile prevederi, inclusiv din normele de aplicare a legii care contineau exemple si clarificari pe care atat autoritatile de control, cat si contribuabilii le utilizau in analiza cheltuielilor de management si consultanta”, explica Elena Geageac, Senior Tax Manager, Deloitte Romania, intr-o analiza pentru HotNews.ro.

Totodata, se aminteste faptul ca nu doar principiul deductibilitatii a fost modificat, fiind eliminate si doua articole importante:

– art. 21 (4) lit. f privind documentele justificative (care trebuie sa contina toate elementele conform reglementarii contabile),

-art. 21 (4) lit. m care, indirect, punea la dispozitie regulile privind deductibilitatea cheltuielilor de management, consultanta si prestari servicii (existenta contractului scris, dovada executarii, necesitatea serviciului achizitionat, etc), informeaza aceeasi sursa.

In prezent, sarcina probei in dovedirea situatiei de fapt fiscale ii revine contribuabilului astfel ca inspectorii pot cere orice tip de documente ca dovada.

Noile prevederi nu elimina insa nicicum posibilitatea interpretarilor variate, astfel ca se pot intalni obstacole similare in cazul controalelor din acest an.

Vorbim inclusiv de acele tranzactii artificiale care nu ies din vizorul inspectorilor.

Sugestia Elenei Geageac este de a avea pregatite aceleasi documente necesare si in trecut: “contracte, situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare chiar daca legea nu mai prevede expres etc.” avand astfel la indemana dovezi suficiente pentru a demonstra deductibilitatea cheltuielilor.

Share: